Homepage - Vrouwelijke sekswerker - Zwangerschap - Zwangerschapskwaaltjes - Vermoeidheid
lijst
Vrouwelijke sekswerker

Vermoeidheid

Verandering

Vermoeidheid tijdens de zwangerschap verloopt vaak in drie fasen:

  • In het begin van de zwangerschap kan je je heel moe voelen. Dit komt door de verandering van hormonen in je lichaam.
  • In het tweede trimester heb je terug meer energie.
  • Naar het einde van de zwangerschap kan de vermoeidheid terug toeslaan door je dikkere buik: je slaapt moeilijker, moet vaker plassen etc.

Tips

  • Neem voldoende rust.
  • Probeer op vaste tijdstippen te werken, zo heeft je lichaam meer regelmaat.
  • Probeer enkel overdag te werken.
  • Als je ’s nachts werkt, probeer dan overdag voldoende te slapen.
  • Probeer je te onspannen voor je gaat slapen: kijk een film, lees een boek, ga sporten, neem een bad.
  • Probeer niet te piekeren voor je gaat slapen.
  • Isoleer de slaapkamer tegen lawaai en licht. 
  • Zorg voor een goede temperatuur en verluchting in de slaapkamer. Overdreven warmte of koude kan de slaap verstoren. 
  • Zowel honger als een volle maag kunnen slaap verstoren. Een lichte maaltijd vóór het slapengaan kan de slaap bevorderen. 
  • Drink geen grote hoeveelheden water 's avonds om nachtelijk opstaan om te plassen te voorkomen. 
  • Vermijd cafeïne (bvb. koffie, thee of cola) en energierijke dranken (bvb. Redbull, Nalu).

Voor meer tips over nachtwerk en slapen overdag volg deze link.